Näin hyödynnät parhaiten yritysjohdon konsulttia
Konsultin palvelut ovat yleensä maksullisia ja niiden tarjonta on suuri sekä määrällisesti että aiheiden mukaan.
Yrityskonsultin apua hyödynnetään yleensä jonkin tietyn ongelman tai haasteen ratkaisuun. Tämä toimii parhaiten silloin, kun yrityksessä tiedetään mikä heidän haasteensa on ja he siten pystyvät etsimään konsultin, joka parhaiten voi auttaa sen ratkaisemisessa. Yrityksellä oleva haaste tai ongelma on kuitenkin usein hankala paikallistaa ja sen takia saatetaan hankkia apua konsultilta, jolla on haasteeseen nähden hieman vääränlaista osaamista. Tietenkin tähänkin on ratkaisuna se, että palkataan konsultti selvittämään mikä ongelma tarkalleen on.
Jos kyse taas on laajemmasta ja pidemmän ajan vaativasta yhteistyöstä, pitää konsultin valintaan paneutua enemmän.
- Konsulttia voi hyödyntää yrityksen päätöksenteossa jonkun tietyn ongelman tai haasteen ratkaisussa
- Yrityskonsulteilla on yleensä vahvaa osaamista ja kykyä keksiä ratkaisuja erilaisiin ongelmiin
- Usein kertaluontoista palvelua
- Paljon yksityisiä ja eri aihepiireihin erikoistuneita yrityskonsultteja, joiden palvelut ovat maksullisia
- Esim. julkisten toimijoiden kautta voi olla tarjolla myös ilmaista yrityskonsultointia
Itse autan konsultoimalla yrityksen strategian suunnittelussa sekä tietojohtamiseen liittyvissä haasteissa.
Strategiakonsultointi
Strategian suunnittelussa on usein haasteena sopivan laajuuden päättäminen, oman toiminnan todellisen kuvan näkeminen sekä ajankäyttö. Konsultti osaa auttaa määrittämään miten laaja strategiasta kannattaa tehdä ja mitä osa-alueita siihen kannattaa ottaa mukaan. Myös ulkopuolisen tarjoama näkemys ja kysymykset yrityksen toiminnasta auttavat todella paljon. Ja tietenkin osa työstä voidaan teettää konsultilla tai vähintään hän voi pitää projektin aikataulusta huolta.
Tässä muutamia strategiaprojektin ongelmia, joissa konsultti voi auttaa:
- Liian suppea tai liian laaja strategia
- Strategiaprojekti venyy
- Strategiaprojekti ei etene
- Vastuut ovat epäselvät
- Sitoutumisen puute
- Jalkauttaminen ei onnistu
Esimerkiksi jos strateginen mittari on saada kiitettävä asiakastyytyväisyys, mutta operatiivisella tasolla tavoitellaan mahdollisimman nopeaa asiakaspalvelua, on toiminnassa selkeä ristiriita.
Tässä muutamia eri osa-alueita, joissa yrityskonsultti voi auttaa tietojohtamisen osalta:
- Kokonaiskuva tietojohtamisen tavoitteista
- Mittarit, joilla tavoitteisiin päästään
- Kokonaiskuva käytettävissä olevasta datasta
- Suunnitelma uuden datan keräämisestä